Siguranța în trafic, o chestiune de experiență sau de atitudine?

De curând, Poliția Rutieră a dat publicității o statistică referitoare la rata accidentelor grave din 2013, ale cărei rezultate ne pun pe gânduri. Pe scurt, tinerii șoferi (cei din categoria de vârstă 18-30 de ani) au provocat de două ori mai multe accidente grave, cu mai multe victime decedate sau rănite grav între pasageri, decât șoferii peste 30 de ani. Și mai îngrijorătoare sunt cauzele producerii acestor accidente, care țin, în proporții mari și foarte mari, de comportamentul imprudent.

Câteva cifre, ca să înțelegem pe deplin situația:

  • Ponderea grupelor de vârstă ale șoferilor în totalul accidentelor grave înregistrate în 2013:
    • 16 – 30 de ani: 37,4%
    • 31 – 39 de ani: 22%
    • 40 – 49 ani: 17,9%
  • În medie, 14 din 10.000 de posesori tineri de permis auto au provocat accidente grave, în timp ce, în grupa 30+, media este de doar 7/10.000.
  • Fiecare accident grav produs de tineri s-a soldat cu 1,23 victime (decedate sau grav rănite).
    34,4% dintre victimele decedate în accidentele produse de tinerii șoferi au fost pasageri, în timp ce, în grupa de vârstă 30+, proporția este de 22%.
  • Cauzele accidentelor grave provocate de șoferii tineri sunt:
    • Conducerea fără permis – 58% din totalul cazurilor
    • Viteza neregulamentară – 53,9%
    • Depășirile neregulamentare – 44,8%
    • Conducerea sub influența alcoolului – 39,8%

La polul opus, șoferii din Suedia tind către minimul absolut în ce privește victimele accidentelor rutiere și maximul de siguranță în trafic. Inițiat și aprobat de Parlamentul suedez în 1997, proiectul Vision Zero se bazează pe principiul că nu este acceptabil ca oamenii să-și piardă viața în accidente rutiere. În acest sens, se aplică și se respectă măsuri de etică, responsabilitate și siguranță, iar societatea civilă și autoritățile se implică activ în îmbunătățirea infrastructurii și a siguranței în trafic.

Astfel, în 2013 Suedia a ajuns la o cifră-record de 3 decese în accidente rutiere raportate la 100.000 de persoane , în timp ce media Uniunii Europene se situa la 5,5, iar în SUA la 11,4.

Câteva dintre măsurile implementate au vizat reducerea limitelor de viteză în pe mai multe categorii de drumuri în zonele aglomerate, modificarea șoselelor (adăugarea de benzi speciale pentru viteză, pentru șoferii care virează la stânga), realizarea unor treceri sigure de pietoni (la înălțime, cu semnalizare suplimentară și relantisoare) și înăsprirea legislației referitoare la consumul de alcool.

Mai multe detalii despre acest proiect și implementarea lui în Suedia, aici.

Desigur, experiența în a conduce o mașină face diferența între o catastrofă pe șosea și evitarea acesteia. Însă și respectul și responsabilitatea față de ceilalți participanți la trafic (fie ei șoferi sau pietoni) și față de pasagerii din mașina ta pot face același lucru, indiferent că ai 18, 25 sau 40 de ani. Atunci când alegi să conduci o mașină, trebuie să fii conștient că lucrurile pot scăpa în orice moment de sub control dacă nu ești în permanență vigilent.

Fii #responsabil365, orice vârstă ai avea!