Testul expertilor: ce trebuie sa stii despre portbagajul extern

Vara se apropie cu pasi repezi si suntem convinsi ca ai inceput deja sa te gandesti la vacanta. (Asta pentru ca noi turam mereu motoarele in luna mai pentru sezonul cel mai aglomerat al anului.)

Daca pleci cu masina la drum, cu intreaga familie sau cu un grup mare de prieteni, si esti pasionat de sporturi in aer liber sau pur si simplu stii ca bagajele iti vor pune serios la incercare abilitatile de bun organizator si spatiul din portbagaj, sigur ai cautat alternative care sa te ajute. Un portbagaj extern te scoate intotdeauna din incurcatura, iar ofertele pentru acest tip de produs sunt atat de variate incat nu ai cum sa nu gasesti optiunea perfecta.

Trebuie sa stii, insa, ca atasarea unei cutii portbagaj influenteaza intr-o oarecare masura performanta masinii tale. Au demonstat-o expertii revistei britanice What Car? in urma unui experiment recent.

Despre ce este vorba? Pe scurt, atunci cand folosesti un portbagaj extern, eficienta consumului de combustibil al masinii tale va scadea cu mai mult de o treime fata de norma specificata de producator.

Echipa revistei a testat in paralel doua modele des folosite in Marea Britanie - o Dacia Logan diesel si un Nissan Qashqai cu motor pe benzina - mai intai fara portbagaj suplimentar, apoi cu 50 de kilograme in plus. In primul caz, Dacia Logan a indicat un consum de 5,2%, in timp ce, cu portbagajul extern atasat, consumul a crescut la 5,8%, cu 35% mai mult decat specificatiile standard. Modelul Nissan a indicat un consum de 7,6% la testul fara portbagaj extern si 8,8% in al doilea caz (fata de 6%, cat estimeaza producatorii).

Jim Holder, editor What Car?, spune: "Marea majoritate a masinilor depasesc consumul specificat de producator chiar si fara masa suplimentara. Adaugarea unei cutii portbagaj creste masa totala a autovehiculului si rezistenta aerodinamica, astfel incat este normal ca eficienta consumului de combustibil sa fie afectata."
Exista, totusi, o solutie: stilul in care conduci poate diminua acestei pierderi.
  • Daca esti permanent atent la drum si reduci acceleratia din timp, in asa fel incat sa nu fie nevoie sa franezi brusc la intersectii sau cand soferul din fata ta face o manevra neasteptata, vei mentine consumul de combustibil la minim.
  • In plus, atentie la viteza! O viteza de croaziera de 95 km/h pe autostrada este mai economica decat 110 km/h.
  • Stationarea in trafic consuma la randul ei, iar masinile echipate cu sisteme start/stop care opresc automat motorul in pozitia de stationare consuma aproximativ 15% din combustibil in oras.

Stim, toate masurile de mai sus iti sunt familiare. Insa sunt o dovada in plus ca stilul preventiv de condus nu este doar sigur, ci si economic. Chiar si atunci cand ai bagaje in plus!